فوق روان کننده بتن چیست؟

فوق روان کننده بتن چیست؟


امروزه بتن دیگر به عنوان یک ترکیب ساده از سیمان، ماسه و آب تعریف نمی ‌شود. در گذشته بتن به همین صورت در نظر گرفته می ‌شد، اما با پیشرفت ‌های چشمگیر در تکنولوژی بتن، این مخلوط اولیه تغییر کرده است. در حال حاضر بتن علاوه بر این مواد اصلی، شامل انواع افزودنی ‌ها و مواد ویژه ای است که به آن خصوصیات منحصر به ‌فردی می‌ بخشد.

این پیشرفت ‌ها باعث شده است تا تعریف بتن به عنوان یک ماده فراتر از یک ترکیب ساده باشد و به یک ماده پیچیده و قابل انطباق با نیازهای صنعت ساخت و ساز تبدیل شود. در این مقاله به فوق روان کننده بتن که یکی از مواد مصرفی در بهبود استفاده از بتن است می پردازیم.

فوق روان کننده بتن چیست؟

فوق روان کننده بتن دسته ‌ای نسبتا جدید از مواد افزودنی هستند که برای دستیابی به مقاومت بالاتر در نسبت ‌های آب به سیمان کمتر استفاده می ‌شوند. این افزودنی‌ های شیمیایی با سیمان واکنش می دهند و می ‌توانند تا حدود ۳۰٪ از محتوای آب را کاهش دهند. فوق ‌روان‌ کننده ‌ها از نظر شیمیایی با کاهش‌ دهنده‌ های آب معمولی متفاوت هستند و با نام‌ های مختلفی مانند فوق‌ فوق روان کننده بتن، فوق‌ سیال ‌کننده، فوق‌ کاهنده آب یا کاهنده ‌های آب با برد بالا شناخته می ‌شوند. این مواد در اوایل دهه ۶۰ در ژاپن و اوایل دهه ۷۰ در آلمان ابداع شدند.

فوق روان کننده بتن می‌ تواند:

  • بتنی با کارایی بسیار بالاتر نسبت به بتن معمولی با همان نسبت آب به سیمان تولید کنند.
  • یا با حفظ همان کارایی، نسبت آب به سیمان را به میزان قابل توجهی کاهش داده و در نتیجه بتنی با مقاومت بالاتر ایجاد کنند.

در حالت اول، حتی می‌ توان بتنی خود تراز یا به اصطلاح بتن روان تولید کرد که قابل پمپاژ است و به کار کمتری برای تراکم نیاز دارد. در این نوع بتن، جداسازی سنگدانه ‌ها یا جدا شدن آب به صورت کلی یا به شدت کمتر از بتن هایی است که با روان ‌کننده ‌های معمولی تولید می شوند. به عبارت دیگر، در بتن ‌های خود تراز، ترکیب مواد به صورت یکنواخت باقی می ‌ماند و اجزای مختلف آن از هم جدا نمی‌ شوند. این ویژگی باعث می ‌شود تا بتن نهایی دارای ساختار یکدست و مقاوم ‌تری باشد و کیفیت بهتری داشته باشد.

در حالت دوم، می ‌توان بتن ‌هایی با مقاومت ۶۰ مگاپاسکال در شرایط عمل ‌آوری معمولی و حتی بالاتر از ۱۵۰ مگاپاسکال در صورت استفاده از اتوکلاو تولید کرد. این فوق ‌روان‌ کننده‌ ها می ‌توانند فرآیند سخت شدن بتن را ساده تر و سریع تر کنند، به‌طوری که نیاز به استفاده از بخار برای تسریع عمل‌ آوری کاهش می ‌یابد یا حتی از بین می ‌رود.

پیشنهاد ناشر

ممکن است این را نیز بپسندید: داربست مدولار

کاربرد فوق روان کننده بتن

همانطور که قبلا هم اشاره شد، فوق روان کننده بتن یکی از مواد پرکاربرد در تولید بتن با سرعت خشک شدن بالا است. کاربرد فوق ‌روان ‌کننده‌ ها در عمل‌ آوری بتن عبارتند از:

۱- افزایش کارایی مخلوط بتن

فوق روان کننده بتن ‌بتن امکان بهبود قابلیت جریان بتن را فراهم می‌کند که این امر باعث سهولت در ریختن و پمپاژ بتن می ‌شود. همچنین، این ویژگی کمک می ‌کند تا بتن به صورت یکنواخت تر و یکپارچه تری در ساختمان پخش شود و این کار سهولت بیشتری را در فرآیند ساختمان سازی به عمل می آورد.

کاربردهای بتن فوق روان کننده

۲- کاهش نیاز به آب

 با استفاده از فوق روان کننده بتن، نیاز به مصرف آب در مخلوط بتن کاهش می ‌یابد که این امر منجر به افزایش مقاومت و کیفیت نهایی بتن می ‌شود. همچنین، کاهش مصرف آب در تهیه بتن به نکات زیست محیطی و مصرف بهینه آب کمک می ‌کند.

۳- افزایش مقاومت بتن

فوق روان کننده بتن می ‌تواند باعث افزایش مقاومت فشاری و کششی بتن شود. این ویژگی ‌ها باعث می‌ شوند که بتن در برابر فشارها و نیروهای خارجی و شرایط محیطی مختلف، مقاوم ‌تر و مطمئن‌ تر باشد.

۴- کاهش انقباض

 استفاده از فوق ‌روان ‌کننده ‌ها می ‌تواند باعث کاهش انقباض بتن شود. این مسئله در پیشگیری از ترک خوردگی ها و شکستگی ‌های ناشی از انقباض بتن در طول فشرده سازی مخلوط بتن و تغییر اندازه ‌های آن بسیار مهم است.

۵- کاربردهای خاص

فوق ‌روان ‌کننده ‌ها ممکن است در بتن‌ های خاصی مانند بتن ‌های خود‌ تراز، بتن ‌های سنگین و بتن ‌های پرس شده استفاده شوند. در این موارد فوق روان کننده بتن می ‌تواند ویژگی ‌های خاصی مانند سهولت در تزریق و کنترل تراکم را فراهم کند.

پیشنهاد ناشر

ممکن است این را نیز بپسندید: خرید جک سقفی

مزایای استفاده از فوق روان کننده بتن

مزایای استفاده از فوق روان کننده بتن به طور کلی به شرح زیر است:

  • افزایش چگالی
  • کاهش میزان سیمان
  • افزایش چسبندگی و به هم پیوستگی بتن
  • استحکام در حجم های بالاتر و کاهش ترک خوردگی ناشی از انقباض
  • افزایش مقاومت در برابر سایش
  • کاهش نفوذپذیری بتن
  • مقاومت اولیه و نهایی بتن
انواع فوق روان کننده بتن
انواع فوق روان کننده بتن

انواع فوق روان کننده ها و افزودنی های بتن برای موارد خاص

در اینجا به بررسی برخی از انواع مختلف مواد افزودنی بتن و کاربردهای آن‌ها می‌ پردازیم، تا بتوانید یک تصور بهتر از نحوه ارتقای کیفیت بتن خود داشته باشید.

  • افزودنی کاهنده آب
  • افزودنی تسریع ‌کننده
  • افزودنی کاهنده انقباض
  • افزودنی هوازا
  • افزودنی دیرگیر بتن 

افزودنی کاهنده آب

با استفاده از نسبت آب به سیمان کمتر، می ‌توان به استحکام مشخصی در بتن دست پیدا کرد، در حالی که مقدار کمتری از سیمان را مصرف کرد. استفاده از حداقل مقدار سیمان ممکن است باعث کاهش گازهای CO2 (دی‌ اکسید کربن) و کاهش مصرف انرژی برای تولید هر واحد بتن شود. به عبارت دیگر، با کاهش مقدار سیمان مصرفی و استفاده بهینه از آب، می‌توانید هم استحکام مطلوب را حفظ کنید و هم به محیط زیست کمک کنید.

افزودنی تسریع‌ کننده 

از افزودنی ‌های تسریع ‌کننده برای افزایش سرعت تقویت بتن و کاهش زمان لازم برای سفت شدن کامل آن استفاده می‌ شوند. این مواد به ویژه در پروژه ‌هایی کاربرد دارند که زمان محدودی برای تکمیل آنها وجود دارد یا شرایط آب و هوایی بسیار نامساعد و ناپایدار است و ممکن است بر بتن ‌ریزی تاثیر بگذارد. کلرید کلسیم که یکی از مواد اصلی در بیشتر افزودنی‌ های تسریع‌ کننده است، به طور ویژه در این موارد استفاده می‌ شود.

افزودنی کاهنده انقباض

افزودنی ‌های کاهنده انقباض، موادی هستند که به مخلوط بتن اضافه می‌ شوند تا میزان جمع‌ شدگی بتن را در طی فرآیند خشک شدن، کاهش دهند. جمع‌ شدگی زمانی رخ می ‌دهد که آب از بتن تبخیر می‌ شود و باعث کاهش حجم آن می‌ گردد. این کاهش حجم می ‌تواند منجر به ایجاد ترک ‌های ریز در بتن شود که ممکن است به مرور زمان باعث ضعف ساختاری شود.

بنابراین، در پروژه‌ هایی که احتمال ایجاد ترک ‌های ناشی از جمع ‌شدگی وجود دارد و این ترک ‌ها ممکن است به مشکلات ساختاری منجر شوند، از افزودنی ‌های کاهنده جمع‌ شدگی استفاده می ‌شود تا این خطر را کاهش دهند.

اما نکته ‌ای که باید در نظر گرفت، این است که افزودنی‌ های کاهنده جمع‌ شدگی ممکن است بر روند افزایش مقاومت بتن در طول زمان تاثیر بگذارند، به این معنا که ممکن است باعث کاهش سرعت یا میزان مقاومت بتن در مراحل اولیه و حتی در مراحل بعدی گیرش شوند. بنابراین، استفاده از این افزودنی‌ ها نیاز به ملاحظه دقیق دارد تا تعادل بین کاهش جمع‌ شدگی و حفظ مقاومت بتن برقرار شود.

پیشنهاد ناشر

ممکن است این را نیز بپسندید: قالب جوشی

افزودنی هوازا

افزودنی هوازا بتن، یک ماده یا ترکیب شیمیایی است که به مخلوط بتن اضافه می‌ شود تا ویژگی ‌های خاصی مانند مقاومت در برابر یخبندان، مقاومت در برابر زهکشی، کاهش انقباض و یا ویژگی ‌های دیگر را به بهترین شکل ممکن افزایش دهد. به بیان ساده تر، بتن هوازا، نوعی بتن است که حبابچه های هوا در آن به صورت عمدی ایجاد می شوند و باعث می شوند تا بتن در مقابل سیکل های یخ زدایی و ذوب شدن مقاومت بیشتری از خود نشان دهد. 

به بیان ساده تر، بتن هوازا نوعی بتن است که در آن حبابچه های هوا به صورت عمدی ایجاد می ‌شوند. این حبابچه ‌های هوا باعث می ‌شوند تا بتن مقاومت بیشتری در مقابل سیکل‌ های یخ ‌زدایی و ذوب شدن از خود نشان دهد. علاوه بر این، بتن هوازا، دارای مزایای دیگری نیز هست که از جمله آن ها می توان کارایی بسیار زیاد و دوام آن ها اشاره کرد که می‌تواند در پروژه‌ های مختلف ساختمانی به عنوان بتنی چند منظوره مورد استفاده قرار گیرد.

افزودنی دیرگیر بتن

افزودنی ‌های دیرگیر بتن کاملا برعکس افزودنی‌ های تسریع ‌کننده عمل می ‌کنند. این افزودنی‌ ها برای به تاخیر انداختن واکنش شیمیایی که باعث شروع فرآیند گیرش بتن می‌ شود، استفاده می ‌شوند. یکی از دلایل اصلی برای به تاخیر انداختن این فرایند، این است که گاهی دمای بالای محیط بیرون می ‌تواند فرآیند گیرش بتن را تسریع کند.

به عنوان مثال، اگر پروژه مورد نظر در تابستان و در هوای گرم انجام می‌ شود، ممکن است نیاز به استفاده از افزودنی‌ های دیرگیر باشد تا بتوان این تاثیر سرعت بخش دمای بالا را خنثی کرد. در نتیجه، افزودنی‌ های دیرگیر بتن به شما این امکان را می‌ دهند تا فرآیند گیرش بتن را به تاخیر انداخت و به این ترتیب بتن را در شرایطی که دمای محیط بر آن تاثیر منفی می‌ گذارد، کنترل کرد.

کلام آخر

انتخاب و استفاده مناسب از انواع افزودنی‌ های بتن، از جمله فوق روان کننده بتن، کاهنده ‌های آب، تسریع ‌کننده‌ ها، کاهنده ‌های انقباض، هوازاها و دیر گیرها می ‌تواند به بهبود کیفیت و کارایی بتن در پروژه‌ های ساختمانی کمک شایانی کند. با بهره ‌گیری از این فناوری‌ ها و افزودنی‌ ها، می توان بتنی با خواص مطلوب ‌تر، دوام بیشتر و سازگاری بهتر با شرایط محیطی ایجاد کرد. برای مشاوره و دریافت اطلاعات بیشتر در مورد بتن و افزودنی ‌های مناسب پروژه خود، با کارشناسان ما در تنها پولاد تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *