آشنایی کامل با تسمه قالب بندی + خرید

تسمه قالب بندی که با نام‌های تسمه بولت، بولت تسمه‌ای و تسمه تنگ نیز شناخته می‌شود، برای اتصال دیوار‌های برشی بدون به‌کارگیری قالب‌های سوراخ‌دار استفاده می‌شود. همچنین در صورتی که قصد اتصال انواع پنل‌های قالب بندی به یکدیگر را دارید می‌توانید از این تسمه‌ها استفاده کنید.

تسمه قالب عمدتا در عرض ۲.۵ تا ۳ سانتی‌متر ساخته می‌شود و طول آن می‌تواند بسته به نیاز شما متفاوت باشد. ضخامت این تسمه معمولا حدود ۲.۵ میلی‌متر است. در این مقاله قصد داریم به معرفی کاربرد‌های این تسمه، مشخصات آن و نحوه خرید تسمه قالب بپردازیم.

ویژگی‌های تسمه قالب بندی

تسمه قالب به صورت یک ورق تخت کشیده است که دو طرف آن سوراخ‌هایی به  صورت پانچ شده وجود دارد و به کمک پین و گوه می‌تواند دو پنل قالب بندی را به یکدیگر متصل کند. طول تسمه بولت بسته به پنل‌هایی که می‌خواهید به یکدیگر متصل کنید متفاوت خواهد بود. به طور کلی می‌تواند گفت طول مناسب تسمه برابر با مجموع طول لبه‌های قالب‌هایی است که قصد دارید به یکدیگر متصل کنید. همچنین اگر می‌خواهید یک دیوار برشی را قالب بندی کنید باید طول تسمه قالب بندی مقداری بیشتر از ضخامت دیوار باشد.

تسمه بولت از جنس فولاد ساخته می‌شود و مقاومت بسیار خوبی به سازه شما اضافه می‌کند تا در اثر فشار و تکان شکل خود را حفظ کند. استفاده از این تسمه‌ها باعث می‌شود که سرعت عمل شما در قالب بندی بسیار بالا برود. علاوه بر اینکه باعث کاهش هزینه‌های شما نیز خواهد شد. کار کردن با تسمه قالب بسیار راحت است و به کمک یک پین و گوه می‌توانید به راحتی پنل‌های قالب بندی را به یکدیگر متصل کنید.

کاربرد تسمه قالب بندی

به طور کلی این تسمه برای مواردی که استفاده از بولت قالب بندی ممکن نیست طراحی شده است. در بعضی مواقع پیش می‌اید که امکان سوراخ کردن قالب‌ها وجود ندارد و در عوض می‌توان به راحتی از یک تسمه قالب بندی برای اتصال پنل‌ها استفاده کرد.

البته در سایر موارد نیز می‌توان از بولت تسمه‌ای استفاده کرد و در بسیاری از موارد به دلیل سرعت بالاتر و هزینه کمتری انتخاب مناسب‌تری نیز است.

چگونه از تسمه بولت استفاده کنیم؟

همان‌طور که اشاره کردیم معمولا از تسمه قالب بندی زمانی استفاده می‌شود که نتوان از بولت قالب بندی استفاده کرد. برای اتصال به کمک تسمه تنگ مراحل زیر را طی کنید:

۱- تسمه‌های متناسب با اندازه قالب یا دیوار مورد نظر انتخاب کنید.

۲- تسمه را از دیوار یا قالب عبور دهید.

۳- به کمک گوه و پین قالب‌های بتن را از طریق سوراخ‌های تسمه به یکدیگر متصل کنید.

مزایای استفاده از تسمه قالب

استفاده از تسمه تنگ مزایای زیادی برای شما به همراه می‌آورد. همین دلیل باعث شده است افراد بسیار ترجیح دهند در شرایطی که امکان سوراخ کردن نیز فراهم است از تسمه بولت استفاده کنند. مهم‌ترین این مزایا شامل موارد زیر است:

۱- کاهش فشار بتن

وقتی که بتن را داخل قالب‌ها می‌ریزید فشار زیادی از جانب آن‌ها به قالب وارد می‌شود. استحکام بالای تسمه قالب باعث می‌شود که این فشارها به خوبی مهار شود و آسیبی به کار شما نرسد. شما در صورت استفاده از بولت تسمه‌ای می‌توانید با خیال راحت حجم زیادی بتن‌ریزی داشته باشید.

۲- سرعت عمل

استفاده از تسمه قالب بندی باعث می‌شود که سرعت عمل شما بسیار افزایش یابد. در صورتی که قصد ایجاد تغییرات داشته باشید نیز به راحتی و به سرعت می‌توانید آن را اعمال کنید.

۳- جلوگیری از خمیدن قالب

در بسیاری از مواقع فشار بالای بتن باعث ایجاد خمیدگی در قالب‌های ضعیف می‌شود. خمیدگی ممکن است باعث شود ابعاد بتن شما آنگونه که انتظار دارید شکل نگیرد. به کمک تسمه تنگ می‌توانید کادرهایی را در محل خمش فیکس کنید تا در برابر فشار مقاومت کند.

۴- به صرفه بودن

یکی از دلایل دیگر که باعث شده افراد زیادی استفاده از تسمه بولت را ترجیح دهند قیمت مناسب آن است. استفاده از تسمه بولت به جای خود بولت می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در هزینه‌های شما داشته باشد.

قیمت تسمه قالب بندی

قیمت این تسمه به عواملی مثل طول، عرض و ضخامت آن بستگی دارد. اما در نهایت این قطعه نیز مثل سایر قطعات فولادی در هنگام فروش وزن می‌شود. پس می‌توان گفت وزن تسمه و قیمت روز فولاد مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت تسمه قالب خواهند بود.

جمع‌بندی

تسمه قالب یا تسمه بولت یکی از قطعات بسیار پرکاربرد در بتن ریزی است که باعث می‌شود به راحتی بتوانید پنل‌های قالب بندی را به یکدیگر متصل کنید و یا دیوارهای برشی را قالب بندی نمایید. در این مقاله به توضیح ویژگی‌های تسمه تنگ، کاربرد، نحوه استفاده و عوامل موثر در قیمت آن پرداختیم. در صورتی که به راهنمایی بیشتری نیاز دارید و یا قصد خرید تسمه قالب بندی دارید کافی است با ما تماس بگیرید.