رابط لوله داربست و نقش آن در داربست بندی

رابط لوله داربست

داربست

داربست یک سازه فلزی موقتی میباشد که برای دسترسی به نقاط دشوار به هنگام ساخت یا تعمیر ساختمان‌ها و یا اسکلت گلخانه ها و دیگر سازه‌ها بکار گرفته میشود. این وسیله به عنوان یکی از تجهیزات مهم در پروژه های عمرانی و ساختمانی شناخته شده است. این لوله مانند لوله های درزدار دیگر از خم کردن ورق فولادی در دستگاه های نورد و بعد از آن جوشکاری درز لبه دو ورق تولید می‌ شود به همین علت قیمت لوله داربستی بر پایه قیمت ورق فولادی آن تعیین می‌ شود. برای اجرا و نصب لوله های داربستی به رابط لوله داربست و بست و اتصالات داربستی نیاز است.

این کار به کمک پیچ و مهره انجام می گردد و به راحتی قابل باز شدن و بسته شدن میباشند بنابراین بعد از پایان پروژه و کار امکان استفاده مجدد از آن ها وجود دارد. عدم به کارگیری فولاد و رابط لوله داربست مناسب در آن ها، موجب به بار آمدن خسارت های جبران ناپذیری می گردد. در بین این لوله ها هیچ گونه سیالی عبور نمی کند و به هیچ عنوان برای تست آب یا گاز از آن استفاده نمی شود. از لوله های داربستی تنها برای مصارف صنعتی و ساختمانی استفاده می شود و مناسب انتقال نخواهند بود.

اتصالات و رابط لوله داربست

در بیشتر پروژه های ساختمانی برای دسترسی به ارتفاع های بالای 2 متر به داربست نیاز است که در آن رابط لوله داربست و دیگر اتصالات نقش کلیدی و مهمی را ایفا می کنند. در واقع این گونه رابط لوله داربست و اتصال دهنده ها قطعات فلزی ای هستند که با استفاده از پیچ و مهره و لوله ی رابط، لوله های داربستی را به یکدیگر متصل خواهند کرد. این محصولات در ابعاد و سایزهای متفاوت و مختلفی که متناسب با کاربرد مشتریان است تولید و در بسته بندی هایی به صورت عددی به بازار عرضه می گردد. در بازار مدل های بسیار زیادی وجود دارد که هر نوع مشخصات فنی و کاربردهای مخصوص به خودش را دارد.

رابط لوله داربست و اتصالات داربست انواع مختلفی دارند. تقریبا جنس تمامی اتصالات داربستی چدن داکتیل است و به روش ریخته گری تولید می‌ گردند. در واقع چدن ترکیب آهن و مقدار زیادی کربن و سیلیسیم می باشد همین امر سبب گردیده که چدن قابلیت ریخته گری مناسبی را داشته باشد. این اتصالات اساسی که برای اتصال و پیوستن دو لوله داربست طراحی گردیده اند می تواند برای ایجاد طیف متنوعی از ساختارهای ساخت و سازهای مختلف مورد استفاده  قرار گیرد یا از آن به عنوان لوازم جانبی سیستم های داربست پیش ساخته استفاده گردد.

نکات مهم در بستن رابط لوله داربست

رابط لوله داربست نهایتاً تا طول سه متر قابل پیاده سازی است و میزان فاصله پایه ها باید با توجه به ساختمان تنظیم گردد.

از قرار دادن تجهیزات و مصالح با وزن زیاد روی رابط لوله داربست خودداری کنید.

از محکم بودن پایه های داربست و رابط لوله داربست اطمینان حاصل کنید.

از طریق راه های ایمن به سکوی کار وارد بشوید.

از محکم بودن اتصال مطمئن شوید، چرا که در غیر این صورت ممکن است مصالح یا کارگران به راحتی سقوط کنند.