روش اجرای دیوار حائل

روش اجرای دیوار حائل


در بسیاری از پروژه های عمرانی مانند ساخت جاده ها، خطوط آهن و ساختمان ها، زمین به صورت شیب دار و دارای ناهمواری است. این شرایط می تواند باعث ریزش و لغزش خاک شود که خطرات جدی برای سازه ها ایجاد می کند. در این صورت اجرای دیوار حائل کمک به سزایی برای مقابله با این مشکل می کند. این دیوارها با تثبیت خاک در جای خود از ریزش و یا جا به جایی آن جلوگیری می کنند. در ادامه با مفهوم دیوار حائل، انواع آن و همچنین روش اجرای دیوار حائل بیشتر آشنا می شویم.

دیوار حائل چیست؟

دیوارهای حائل در واقع سازه هایی هستند که برای نگهداری و تثبیت خاک در برابر فشارهای جانبی مقاوم هستند. در واقع این دیوارها در پروژه های عمرانی مختلفی مانند ساخت جاده، راه آهن و سد و حتی ساختمان ها کاربرد گسترده ای دارند. طراحی و اجرای دیوار حائل به طور درست و اصولی نقش کلیدی در تضمین ایمنی و پایداری سازه ها ایفا می کند. 

انواع دیوار حائل کدامند؟

دیوار های حائل انواع مختلفی دارند که هر کدام مزایا و کاربردهای خاص خود را دارند. انتخاب نوع مناسب روش اجرای دیوار حائل به شرایط محیطی، نوع خاک، هزینه های اجرایی و سایر عوامل بستگی دارند. در زیر انواع مختلف آن را بررسی می کنیم:

۱- دیوار حائل وزنی (بتنی)

این دیوارها از بتن مسلح ساخته شده و به دلیل مقاومت بالا در برابر فشار و ریزش خاک، یکی از متداول‌ترین انواع دیوارهای حائل هستند. این دیوارها برای نگهداری خاک‌های سنگین و پرفشار بسیار مناسب هستند. 

دیوارهای حائل وزنی با اتکا به نیروی جاذبه از وزن خود برای مقابله با فشار جانبی خاک پشت خود استفاده می‌کنند و از این طریق از چرخش و لغزش سازه جلوگیری می‌کنند. این نوع سیستم قالب بندی دیوار، ساده‌ترین و قدیمی‌ترین نوع دیوارهای حائل هستند.

۲- دیوار حائل غیر وزنی

دیوار حائل غیر وزنی، نوعی دیوار است که در ساخت و سازهای مختلف جهت نگهداری خاک و محافظت از سازه ها استفاده می شود. این دیوار بر خلاف دیوار حائل وزنی، تکیه بر وزن خود ندارد و با استفاده از مواد سبک و مقاوم ساخته می شود. طراحی و مهندسی دقیق این نوع دیوار، اجازه می دهد تا دیوار بتواند نیروهای وارد شده را تحمل کند، بدون اینکه خود تحت فشار قرار گیرد. اجرای دیوار حائل غیر وزنی همچنین می تواند در مناطقی با زمین های ناهموار و سخت انجام شود و جایگزین مناسبی برای دیوار حائل وزنی باشد. دیوار حائل غیر وزنی به سه بخش زره ای، جلو بند دار و پشت بند دار تقسیم بندی می شود.

  • دیوار حائل طره ای

دیوارهای طره ای یا کنسولی با استفاده از بتن مسلح، با فونداسیون L شکل یا T معکوس ساخته می شوند. در حقیقت فشار عمودی پشت دیوار به فونداسیون منتقل می‌شود و نیروهای عمودی وارد شده از پشت دیوار را به پایه منتقل می‌کند. این ساختار مانع از واژگونی دیوار در اثر فشار جانبی خاک می‌شود و به دیوار اجازه می‌دهد بدون اتصال به هر سازه دیگری، ایستاده بماند.

به عبارت دیگر، دیوارهای کنسولی با اتکا به پایه خود و بدون نیاز به اتصال به هر سازه دیگری می‌توانند برپا بمانند. دیوارهای طره ای صرفا مناسب ارتفاعات نگهدارنده تا ۵ متر هستند و چنانچه ارتفاع سازه به بیش از ۶ متر برسد، در این صورت استفاده از جلوبند و پشت بند الزامی است. 

انواع روش های اجرای دیوار حائل

پیشنهاد ناشر

ممکن است این را نیز بپسندید: دیوار پیش ساخته

  • دیوار حائل جلوبند دار

دیوار حائل جلوبند دار نوعی دیوار حائل است که به دلیل طراحی خاص خود، از طراحی و مقاومت بالایی برخوردار است. این دیوار از یک سازه اصلی تشکیل شده است است که به صورت عمودی قرار گرفته و به یک جلوبند متصل است. جلوبند در این نوع دیوار، یک سازه مستقل است که وظیفه انتقال بارهای وارده از خاک به سازه اصلی را برعهده دارد. دیوار حائل جلوبند معمولا از مواد مقاوم مانند بتن یا فلز ساخته می شود و با طراحی دقیقی که دارد، پایداری و مقاومت کل دیوار حائل را افزایش می دهد. وجود این جلوبند، ساختار دیوار را تقویت کرده و به آن امکان تحمل بارهای سنگین را می دهد.

  • دیوار حائل پشت بند دار

همانطور که پیش تر عنوان شد، اگر ارتفاع سازه به بیش از ۶ متر برسد، در این صورت جلوبند یا پشت بند مورد استفاده قرار می گیرد. دیوار حائل پشت بند دار، یکی از زیرمجموعه های دیوار حائل محسوب می شود که این شامل یک دیوار عمودی است که توسط پشت بندها تقویت می شوند. به دلیل ارتفاع بلند سازه و فشار جانبی خاک، دیوار حائل پشت بند دار یک راه حل ساختاری پیشرفته برای نگه داشتن خاک در زمین های شیب دار است. این تکیه گاه ها یا دیوارهای عمودی وزن را به صورت یکنواخت پخش می کنند و مقاومت سازه را به صورت قابل توجهی افزایش می دهند.

بررسی روش اجرای دیوار حائل

در ادامه قدم به قدم با جزئیات به بررسی انواع روش اجرای دیوار حائل می پردازیم:

  • آماده سازی زمین اجرای دیوار حائل

در ابتدا خاک بستر محل اجرای دیوار حائل باید عاری از هرگونه پوشش گیاهی و موانع فیزیکی باشد. در نظر داشته باشید که پاکسازی باید به قدری عمیق باشد که حتی ریشه گیاهان نیز زدوده شود، زیرا اگر ریشه ها باقی بمانند، حتی با پوشاندن آن ها با پارچه فیلتر نیز دوباره رشد خواهند کرد. بعد از پاکسازی، باید زمین به طور کامل مسطح و هموارسازی شود. نوسانات و ناهمواری های زمین باید به حداقل ممکن برسد تا بستر مناسبی برای نصب پایه ها فراهم شود.

  • تعیین محل اجرای دیوار حائل

در این مرحله باید منطقه ای که دیوار حائل روی آن نصب می شود را علامت گذاری کنید. با استفاده از بیل می توانید محل قرارگیری دیوار را بر روی زمین مشخص کنید. در انتهای محل نصب دیوار، میله های چوبی را در زمین قرار دهید. 

  • حفر چاله 

زمانی که محل اجرای دیوار حائل خود را مشخص کردید، وقت آن است که حفاری را شروع کنید. شما باید چاله ای به اندازه ۸ اینچ  (معادل حدودا ۲۰ سانتی متر) حفر کنید. باید اطمینان حاصل کنید که چاله ای که حفر کردید، از بلوک هایی که می خواهید نصب کنید، عریض تر هستند. در نظر داشته باشید که حتما برش مستقیم با بیل خود ایجاد کنید، زیرا حتی الامکان باید خاک اطراف دست نخورده باقی بماند. 

 پس از آن که زمین را جدا کردید، باید خاک باقی مانده را نیز فشرده کنید. پس از اتمام فشرده سازی خاک، چهار اینچ سنگ ریزه یا شن و ماسه اضافه کنید و آن را صاف کنید. از ابزار تراز گیری سطح خود استفاده کنید تا مطمئن شوید که سنگ ریزه ها کاملا مسطح و صاف هستند و در صورت نیاز مواد اضافی را بردارید. 

بسیار مهم است که ردیف اول بلوک های شما تا حدی زیر زمین باشند. به همین دلیل است که یک چاله هشت اینچی حفر می کنید و تنها چهار اینچ آن را با سنگ ریزه پر می کنید. با قرار دادن ردیف اول در زیر زمین، دیوار مستحکم تر می شود. 

پیشنهاد ناشر

ممکن است این را نیز بپسندید: دیوار برشی چیست؟

  • قرار دادن لایه اول دیوار حائل

اکنون زمان قرار دادن اولین لایه فرا رسیده است. چندین عامل وجود دارد که مشخص می کند از کدام طرف دیوار شروع کنید. جهت اجرای دیوار حائل، اگر دیوار شما با یکی دیگر از ویژگی های معماری مطابقت داشته باشد، دیوار حائل را می توانید در کنار آن قرار دهید. اگر دیوار شما در توپوگرافی خلاف شیب است، از پایین ترین انتهای آن شروع کنید. 

همانطور که هر سنگ را می گذارید، بسیار مهم است که هر یک را با ابزار اندازه گیری سطح خود بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که هر سنگ از جلو به عقب و از یک طرف به طرف دیگر تراز باشد. اگر میزان و اندازه سنگ خیلی کم است، ممکن است نیاز به اضافه کردن سنگ ریزه بیشتری داشته باشید. اگر کمی ناهموار است، می توانید از پتک لاستیکی خود برای کوبیدن سنگ در محل مناسب استفاده کنید. دقت کنید که اگر لایه اول را درست قرار دهید، باقی مراحل خیلی راحت تر پیش می رود.

  • نصب لوله زهکشی

زمانی که اولین لایه را قرار دادید، می توانید لوله های زهکشی را جای گذاری کنید. اطمینان حاصل کنید که حتما با یک مجرا یا یک دودکشی پوشانده شود تا از گرفتگی احتمالی آن در آینده جلوگیری شود. خروجی لوله را در هر جایی که می خواهید آب برود، قرار دهید. 

  • افزودن لایه های دیوار حائل

مطمئن شوید که لایه پایه شما صاف است و هرگونه خاک و شن اضافی و باقی مانده را پاک کنید و سپس لایه بعدی را بالای لایه اولی قرار دهید. دقت کنید که لبه ها و شیارها را مرتب و در یک خط بچینید تا دیوار شما استحکام به هم پیوسته خود را حفظ کند.

اگر لایه اول خود را به درستی چیده باشید، این بخش خیلی سریع انجام می شود. به خاطر داشته باشید که بلوک های خود را از لحاظ تراز بودن و هم سطح بودنشان حتما بررسی کنید.

  • افزودن لایه بلوک های بالایی

هنگامی که به ارتفاع مورد نظر خود نزدیک شدید، اکنون زمان آن رسیده که بلوک های بالایی را اضافه کنید. توجه داشته باشید که لایه نهایی بلوک استاندارد تا حد امکان از سنگریزه و همچنین گرد و غبار پاک باشد. 

با استفاده از یک درزگیر، یک تکه از چسب بتن را در بالای لایه بلوک های استاندارد قرار دهید و آن را محکم فشار دهید و هم زمان تراز بودن آن را هم بررسی کنید. 

اکنون به چسب باید کمی زمان دهید تا سفت شود. در طول اجرای دیوار حائل، اگر لایه ها کمی ناهموار است، می توانید از چکش لاستیکی خود برای ایجاد توازن و انجام تغییرات کوچک کمک بگیرید. 

  • تکمیل خاکریزی

زمانی که لایه ها کاملا روی هم قرار گرفتند، اکثر افراد ترجیح می دهند که یک شب به آنها فرصت دهند تا کاملا ببندند. حالا وقت آن رسیده که مرحله خاک ریزی را اجرا کنید و پروژه خود را به پایان برسانید.

اگر قبلا لوله زهکشی خود را با سنگ ریزه پر نکردید، قبل از انجام مرحله خاکریزی، این کار را حتما انجام دهید. سپس بین دیوار و خاکریز، یک لایه سنگ ریزه ایجاد کنید. انجام این کار باعث افزایش استحکام دیوار و در عین حال تسهیل زهکشی می شود. پس از قرار دادن سنگ ریزه، در صورت نیاز می توانید با خاکریز پر کنید. 

  • افزود خاک سطحی (روخاک)

پس از افزودن خاکریز، یک لایه روخاک یا خاک سطحی ایجاد کنید. خاک سطحی مناسبی را انتخاب کنید که با زمینی که روی آن محوطه سازی کنید، تناسب داشته باشد. حالا همه چیز آماده است و شما می توانید گیاه اضافه کنید یا چمن بکارید. ساخت یک دیوار حائل اگرچه ممکن است کار پر زحمتی باشد، اما ارزش آن را دارد. 

جمع بندی

روش اجرای دیوار حائل به صورت مناسب و اصولی بسیار وابسته به جنس و متریالی است که استفاده می کنید، به خصوص اگر از قالب بتن استفاده کنید. قالب بتن باعث ایجاد ساختاری قوی و مقاوم برای دیوار حائل می‌شود و باعث می شود تا اجرای دیوار به بهترین شکل انجام شود. جهت خرید و یا استعلام قیمت می توانید با کارشناسان فروش ما در تنها پولاد ارتباط حاصل فرمایید. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *