مهره خروسکی قالب بندی

مهره خروسکی

مهره خروسکی قالب بندی برای نگه داشتن فرم‌های دیواری مختلف در کنار هم استفاده می‌گردد. این پیچ‌ها برای نگه داشتن فرم ستون‌های دیوار در کنار هم قرار می‌گیرند. یکی از دلایل محبوبیت این نوع مهره‌ها، امکان تطبیق‌پذیری بالای آن‌هاست. در بالای ستون مورد نظر یکی از این مهره‌ها به صورت مورب قرار می‌گیرد تا کمی پیچش مد نظر را از فرم اصلی خارج کند.

حالات مهره‌های خروسکی قالب بندی

در حالت دوم بولت اولیه از محل مورد نظر (که معمولاً از بتن است) عبور کرده و سپس توسط مهره خروسکی از سمت چپ و راست و یا بالا و پایین به خوبی محکم خواهد شد. مواد مورد استفاده در مهره خروسکی قالب بندی معمولاً‌ از چدن تهیه گردیده و به علت قابلیت تحمل زیاد باید به صورت ضد زنگ باشد تا مهره خروسکی در موارد مختلفی قابل بهره‌برداری باشد.

مهره‌های چدنی معمولاً دوام بیشتری نسبت به سایر مهره‌ها دارند. با توجه به اندازه‌های روزه داخلی مهره لنگر و قالب، مهره‌ها در سایزهای D18، D17، ‌D15 و D20 تهیه خواهند شد. در هنگام تهیه مهره خروسکی باید انواع میله‌های اتصال، پانل‌های قالب، گیره‌های قالب و لنگرهای قلب را به همراه آن تهیه نمایید.

موارد استفاده

مهره خروسکی به عنوان یکی از تجهیزات قالب بندی فلزی بتن شناخته می‌گردد. اگر در هنگام قالب بندی از سولجر برای مهارسازی قالب بتن استفاده شود، برای مهار کردن آن از مهره خروسکی به همراه یک کاس واشر کاسی کمک گرفته خواهد شد.

مهره خروسکی دارای دو قسمت لبه که هر دو پیوندی است که سبب آسانی باز و بسته شدن می‌گردد. مهره‌های خروسکی را می‌توان در جاهایی که نیاز به تظیمات مکرر اتصال بست‌ها یا جدا کردن آن‌هاست به طور صحیح استفاده کرد. این فرایند معمولاً‌ به سرعت انجام خواهد شد. در بعضی از موارد به جای چدن از ماده زینک برای ساختن این مهره‌ها استفاده می‌گردد. زینک و روی مقاومت بالایی نسبت به خوردگی را ارائه می‌دهد. مهره خروسکی را می‌توان مکرراً و بدون استفاده از ابزار خاصی سفت یا شل کرد.

عملکرد اصلی مهره خروسکی قالب بندی

عملکرد اصلی مهره خروسکی درست مانند سایر مهره‌ها است. کاربرد اصلی آن نگه داشتن دو یا چند شی در کنار هم و مونتاژ این دو شی توسط مهره و پیچ خواهد بود. مزیت اصلی مهره‌های خروسکی در نصب و برداشتن آسان‌ها نهفته است. در بعضی از مهره‌های خروسکی مهره‌ها از یک پایه گرد یکپارچه و یک سطح صاف بیرون زده و با فاصله‌ای ۱۸۰ درجه‌ای از هم قرار می‌گیرند.

کاربرد مهره‌های خروسکی

همانطور که گفته شد مهره‌های خروسکی برای قطعاتی که نیاز به مونتاژ‌و جداسازی به صورت مکرر دارند مناسب هستند. این مهره‌ها بیشتر در زمینه‌هایی استفاده می‌گردند که نیاز به گشتاور خاصی وجود ندارد زیرا این مهره‌ها بدون ابزار محکم خواهند شد. بسته به نیاز و کابرد، مهره‌های خروسکی می‌توانند دارای رزوه استاندارد و یا دلخواه باشند.

فواید مهره‌های خروسکی

مهره‌های خروسکی دارای فواید بسیاری هستند که در ادامه به چند مورد از آن‌ها پرداخته‌ایم:

درگیر شدن و باز شدن آسان

عدم نیاز به ابزار خاص برای سفت شدن و یا باز شدن

نیازی به استفاده از ابزارآلات حرارتی برای بهره گرفتن از این مهره‌ها وجود ندارد.

مهره‌های خروسکی را می‌توان با واشر و یا بدون واشر استفاده کرد.

سخن پایانی

مهره خروسکی قالب بندی یکی از پرکاربردترین انواع اتصال‌دهنده‌ها هستند. مهره خروسکی نوعی مهره است که دارای دو بال بزرگ فلزی بوده و امکان استفاده حتی با دست و بدون ابزار وجود دارد. از این مهره برای نگه داشتن چندین شی در کنار هم استفاده می‌گردد.