آشنایی با کارخانه جک ساختمانی – تنهاپولاد

جک‌های ساختمانی که به آنها جک‌های سقفی نیز گفته می‌شود، در کارخانه جک ساختمانی تولید و آماده برای مصرف در صنعت ساختمان می‌شوند. از این جک‌ها برای تحمل بار سقف‌ها استفاده می‌شود. در واقع جک ساختمانی ستون‌های موقتی هستند که ممکن است تا زمان اتمام کارهای عمرانی یک سقف در زیر آنها قرار بگیرد. در این مطلب با جک ساختمانی، انواع آن و قطعات اصلی و حساس استفاده شده در ساخت این تجهیزات ساختمانی بیشتر آشنا خواهیم شد.

کارخانه جک ساختمانی

قطعات مهم جک ساختمانی

در یک کارخانه جک ساختمانی، می‌توانید این نوع از حامل موقت سقف را به صورت تفکیک شده ببینید. در این نوع جک سه بخش وجود دارد. این سه بخش به نری جک، مادگی جک و رزوه معروف هستند. هرچند که هرکدام از آنها وظیفه خاصی دارند، اما به صورت کلی جک ساختمانی کمک خواهد کرد تا قالب‌های مدولار مهار شده و در جای خود باقی بمانند.

مهمترین جنسی که در جک‌ها استفاده می‌شود، لوله‌های فلزی است. در بخش پایین این وسیله که قسمت مادگی به حساب می‌آید، در بیشتر مواقع از لوله‌هایی به قطر شش سانتی متر و با ضخامت دو میلیمتر استفاده می‌شود. در واقع این قسمت به عنوان پایه جک عمل می‌کند. در بخش بالایی و یا اصطلاحا در قسمت نری جک، از لوله‌هایی با قطر کمتر استفاده خواهد شد. در بیشتر موارد لوله‌هایی با قطر پنج سانتی متر و به ضخامت بیشتر از 2 میلی متر استفاده می‌شود. بار و وزن سقف بر روی این قسمت از جک فشار وارد خواهد کرد.

در جک‌های سقفی تولید شد در کارخانه جک ساختمانی، بر روی لوله نری از شمع‌هایی استفاده می‌شود تا فشارهای جانبی نیز کنترل بشوند. شمع‌ها که شبیه به گونیا هستند ممکن است از قوطی، انواع لوله و یا سولجر ساخته شوند. به یاد داشته باشید، لوله‌هایی که در ساخت جک ساختمانی استفاده می‌شوند، نباید از نوع لوله‌های درزدار باشند.

تنظیم ارتفاع در جک ساختمانی| کارخانه جک ساختمانی

بر روی لوله بالایی جک، سوراخ‌هایی وجود دارد که از آنها برای تنظیم ارتفاع جک استفاده می‌شود. این حفره‌ها در فاصله‌های 10 سانتی متری از یکدیگر قرار دارند. بر روی مادگی نیز پیچ و مهره‌هایی برای اتصال به حفره‌ها در نظر گرفته شده‌اند که با گوه و رزوه‌ها به سوراخ‌های نری متصل شده و در نهایت جک تنظیم گردیده و استحکام لازم را پیدا خواهد کرد.

انواع جک‌های ساخته شده در کارخانه جک ساختمانی

جک‌های متفاوتی برای استفاده در ساختمان سازی و تحمل بار سقف‌ها استفاده می‌شوند که معروف‌ترین و پرکاربردترین آنها جک صلیب دار، جک بدون صلیب، جک عراقی، جک شمعی، جک تلسکوپی و در نهایت جک فلزی است.

نکات مهم در انتخاب جک ساختمانی

انتخاب جک مناسب در انجام یک پروژه ساختمانی اهمیت زیادی دارد. در ادامه به مواردی اشاره خواهیم کرد که باید در هنگام تهیه این تجهیزات ساختمانی به آنها دقت بیشتری کنید.

  1. به یاد داشته باشید که جک‌های ساختمانی در انواع جک‌های سبک و سنگین نیز تولید می‌شوند. همانطور که مشخص است، از جک‌های سبک برای بارهای با فشار کم استفاده می‌شود.
  2. در کنار اینکه جک‌ها باید فشار زیادی را بتوانند تحمل کنند، همچنین نباید در زمین فرو بروند. فرو رفتن زیاد جک در مواقعی که بر روی سطح نرمی استفاده شده باشند، می‌تواند شما را با مشکلات جدی روبرو کند.
  3. جک‌های سقفی که به جک T معروف هستند قابلیت انعطاف بیشتری دارند و می‌توانید زاویه آنها را براساس نیاز خود تغییر بدهید. اما باید به یاد داشته باشید که این نوع از جک‌ها به دلیل انعطاف بیشتر، ممکن است تحمل فشار کمتری داشته باشند.

اندازه و وزن جک سقفی

محصولات تولید شده در کارخانه جک ساختمانی به صورت استاندارد داری ارتفاع 320 سانتی متر هستند. البته نسبت به پروژه ساختمانی، جک‌های دیگری نیز با ارتفاع 350 سانتی متر، 400 سانتی متر و حتی جک‌های 5 متری نیز تولید می‌شود.

جک‌های ساختمانی در انواع مختلف شکلی خود دارای وزنی بین 12 تا 21 کیلوگرم هستند. این وزن برای فقط بدنه جک محاسبه شده است. سر جک‌ها نیز وزنی در حدود 4 تا 6 کیلوگرم دارند.

استفاده از جک‌های دست دوم

محصولات تولید شده در یک کارخانه جک ساختمانی اصولا از مقاومت خوبی برخوردار بوده و می‌توان از آنها در پروژه‌های دیگری نیز استفاده کرد. البته نگهداری و استفاده صحیح از جک‌ها اهمیت زیادی دارد. هرچند که جک‌ها قابلیت تعمیر و استفاده مجدد را دارند، اما پیشنهاد می‌شود در مواردی که بار سقف زیاد است، از جک دست دوم یا تعمیرشده استفاده نشود.

    ترک یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند*