نحوه ساخت قالب جدول بتنی

قالب جدول بتنی

سیستم قالب بندی جدول بتنی

بتن یک ماده کامپوزیت است که از سنگ ‌دانه‌های ریز و درشت به هم چسبیده و خمیر سیمان تشکیل شده است. این ماده پس از قالب‌ زنی در طول زمان خشک شده و سخت می‌شود. جالب است بدانید بتن بعد از آب، دومین ماده پرمصرف در جهان است و همچنین یکی از پرمصرف‌ترین مصالح در صنایع ساخت و ساز محسوب می‌شود. هرساله محصولات بسیاری از این ماده ساخته می‌شود که یکی از آن‌ها جدول بتنی است. در این مقاله به طول کامل نحوه ساخت قالب جدول بتنی که یکی از اجزای اصلی در روند ساخت جداول بتنی هستندرا توضیح داده‌ایم.

قالب جدول بتنی چیست؟

جداول خیابان‌ها یکی از محصولات مهم بتنی هستند که در جاده‌ها، مسیر‌های پیاده‌ روی و حتی باغ‌ها برای جدا کردن و ترسیم مسیر‌ها و سایر مناطق تردد از یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. به دلیل اهمیت بالای این جداول در ایجاد یک محیط امن برای راننده‌ها و همچنین عابران پیاده، لازم است که آن‌ها بدون هیچ نقص و با دقت زیادی ساخته شوند.

امروزه برای ساخت جداول بهتر از دستگاه‌های گوناگونی بهره می‌برند که مهم‌ترین آن‌ها قالب جدول بتنی است. هر چند می‌توان برای ساختن جداول از دستگاه‌های دیگری به غیر از قالب بتن نیز استفاده کرد؛ اما برخی از صنعت‌گران هنوز اصرار دارند که برای صرفه‌ جویی در هزینه‌ها از قالب استفاده کنند.

انواع قالب جدول بتنی کدامند؟

این قالب‌ها از لحاظ جنس به دو دسته قالب بتن فلزی و پلاستیکی تقسیم ‌‌بندی می‌شوند. قالب‌های فلزی نسبت به قالب‌های پلاستیکی استفاده بیشتری دارند. چرا که دارای مقاومت بیشتری در مقابل فشارهای بتن بوده و طول عمر طولانی‌تری نیز دارد.

همچنین آن‌ها را می‌توان از لحاظ نحوه ساخت قالب بتن جدول نیز طبقه‌بندی کرد. اما رایج‌ترین نوع تقسیم‌بندی با توجه به شکل درب ‌آن‌ها صورت می‌گیرد. درب قالب جدول بتنی در سه شکل مختلف کشویی، کانیوو و پیچی در کارخانه تولید می‌شود. هر کدام از آن‌ها با توجه به شکلی که دارند، در پروژه‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قالب کشویی جدول

این قالب یکی از متداول‌ترین و ساده‌ترین نوع قالب بتن جدول است. برای استفاده از آن در کارخانه لازم است از نیروی انسانی کمک بگیرید. این قالب دارای یک درب کشویی است که با بسته شدن آن از خروج بتن از قالب جلوگیری می‌کند. استفاده از قالب کشویی بسیار آسان است فقط باید بتن را درون قالب بتن جدول ریخته و درب آن را ببندید و منتظر خشک شدن یا به اصطلاح گیرش بتن باشید.

قالب پیچی جدول بتنی

این قالب با قالب کشویی تفاوت چندانی ندارد. تنها تفاوت آن‌ها با یکدیگر این است که برای بستن درب قالب پیچی باید از پیچ و مهره کمک گرفت. نحوه کار با قالب پیچی و قالب کشویی همانند هم است.

قالب کانیوو

این قالب‌ها به دلیل ساختار خاص و منحصر به فرد خود یکی از پرمصرف‌ترین قالب‌ها هستند. قالب کانیو برای تولید کردن جداول قوس‌دار استفاده می‌‌شود. جدول‌های قوس‌دار در ساخت آبراه‌ها و جوی‌های آب کاربرد دارند. به همین دلیل لازم است برای ساخت‌ آن‌ها از قالب‌هایی استفاده شود که دارای قوس مناسب بوده و هلالی شکل باشند.

نحوه ساخت قالب بتن جدول به چه صورت است؟

از اهمیت قالب بتن جدول در صنعت ساخت و ساز با خبر شدیم. حال بیایید نگاهی به نحوه ساخت قالب جدول بتنی بیندازیم. ساخت این قالب‌ها به طور کلی دارای ۷ مرحله است که به شرح زیر هستند:

برشکاری

در ساخت این قالب‌ها از ورق فولادی ۵ میل استفاده می‌کنند. برای شروع ساخت قالب‌های فلزی، لازم است ورق فولادی را برش دهند. در این مرحله ورقی که کف قالب و تسمه‌های دور آن را تشکیل می‌دهد، با استفاده از دستگاه گیوتین به صورت اتوماتیک و در اندازه‌های دلخواه برش داده شده و برای مرحله پانچ ‌زنی آماده می‌شود.

پانچ تسمه‌ها

ورق‌های برش خورده برای متصل شدن به هم باید پانچ شوند. هنگام پانچ‌ زنی آن‌ها باید دقت زیادی به خرج داد. چرا که در غیر این صورت ورق‌ها به درستی روی هم قرار نگرفته و محصول نهایی دچار مشکل می‌شود. پانچ‌ها ممکن است به شکل ستاره‌ای، گل، مستطیل و یا لوبیایی باشند.

نحوه ساخت قالب جدول با استفاده از جوش قوسی

پس از پانچ تسمه‌ها و ورق کف قالب، باید آن‌ها را به هم متصل کرد. برای این کار از نوعی جوشکاری به نام قوس الکتریکی استفاده می‌کنند. در این نوع جوشکاری، همانطور که از نامش پیداست، از یک منبع حرارتی الکتریکی استفاده می‌شود. استفاده از جوشکاری قوسی این امکان را به سازندگان می‌دهد که عمل جوشکاری را روی قسمت‌هایی که به سختی در دسترس قرار می‌گیرند نیز انجام دهند. همچنین این روش برای جوش دادن انواع فولاد مناسب است.

جوشکاری قالب با استفاده از جوش CO2

حال نوبت به جوشکاری با گاز CO2 است، که به بهتر متصل شدن سازه کمک می‌کند. نحوه ساخت قالب جدول بتنی بدون این مرحله ناقص می‌ماند. زیرا جوشکاری با گاز CO2 کمک می‌کند جوش قوسی تثبیت شود. همچنین از بد شکل شدن آن جلوگیری می‌کند. علاوه بر این‌ها استفاده از جوشکاری CO2 مزایای دیگری، همچون نفوذ پذیری بالا در سازه، عدم نیاز به زدودن مواد زائد حاصل از جوشکاری و سرعت جوشکاری بالا نیز دارد.

بررسی و کنترل کیفی قالب

برخی از کارخانه‌ها از این مرحله غافل می‌شوند و به آن اهمیت خاصی نمی‌دهند. اما به هیچ عنوان نباید کنترل کیفی را نادیده گرفت؛ زیرا لازم است تمامی جوش‌ها و تسمه‌های سازه به طور کامل بررسی شود. همچنین در این مرحله، سطح قالب بتن جدول باید برای مرحله رنگ آمیزی سمباده‌کشی شده و کاملا صیقلی شود.

رنگ کردن و ایجاد پوشش برای قالب

برای جلوگیری از زنگ زدگی و اکسید شدن ورق فولاد به کار رفته در ساختار قالب بتن جدول، طبق درخواست مشتری سطح آن را با یک لایه نازک رنگ می‌پوشانند. رنگ آمیزی قالب علاوه بر افزایش طول عمر و دوام آن ظاهری چشم نواز به محصول می‌بخشد.

بسته بندی قالب‌های جدول بتنی

حال که مراحل ساخت قالب‌ها به پایان رسیده و از نظر کیفی نیز مورد تایید کارشناسان قرار گرفته‌اند. آن‌ها را به بخش بسته‌بندی می‌فرستند. بسته‌بندی قالب‌های بتن جدول باید به طور دقیق انجام شود تا به راحتی بارگیری شده و چیدمان آن‌ها نیز راحت‌تر صورت گیرد.

ویژگی‌های یک قالب جدول بتنی خوب کدامند؟

در نحوه ساخت قالب جدول بتنی باید دقت و توجه زیادی را به کار برد. تمام مراحل ذکر شده باید به طور کامل و دقیق انجام شوند تا قالب نهایی، شکلی استوار داشته باشد و تابیدگی یا خمیدگی در آن وجود نداشته باشد. همچنین باید محکم باشد تا بتواند فشاری که بتن به آن وارد می‌کند را تحمل کند. قالب باید فاقد هر گونه درز باشد تا از خروج بتن جلوگیری کند. علاوه بر این‌ها دامنه وسیعی از کاربردها را دارا باشد تا مشتری بتواند در پروژه‌های مختلف از آن استفاده کند.