آشنایی با داربست مثلثی

پروژه آزاد راه

داربست مثلثی یا اسکافلد چیست؟

از زمان های قدیم برای کارهای ساخت و ساز مردم از داربست ها استفاده می کردند و این ابزار روز به روز با افزایش قدرت صنعت و پیشرفت تکنولوژی ، پیشرفته تر می شود ، و امروزه از مدل های مختلف این ابزار به بازار ارائه شده است که به عنوان مثال می توان داربست های نمایشگاهی یا اسپیس فریم ، داربست های فلزی ، داربست های مثلثی ، داربست های چکشی و… را نام برد.
از داربست های مدولار و یا داربست های موقت می توان داربست های مثلثی را نام برد ، این نوع داربست ها برای ساختن پل های بزرگ که ارتفاع آنها بسیار زیاد است ، مورد استفاد قرار می گیرد. داربست مثلثی از خانواده داربست ها بسیار مقاوم و محکم می باشد و همچنین از ویژگی های این داربست ها می توان مقرون به صرفه بودن آن نسبت به داربست های دیگر اشاره نمود.
برای استفاده از داربست های مثلثی باید به استحکام زمینی که قرار است داربست ها روی آن قرار بگیرند نیز توجه بشود ، و از تخته های زیر پایه ای نیز استفاده بشود زیرا اگر استحکام زمین مناسب نباشد و یا از تخته های زیر پایه استفاده نشود ، ممکن است پایه های داربست ها بعد از بتن ریزی به زمین فرو بروند. از دیگر کاربرد های داربست های مثلثی می توان به کفراژبندی دال های بتنی ، استفاده کردن در زمان ساختن سقف های بزرگ دارای وزن زیاد می توان نام برد و همچنین یکی از بهترین مزایای داربست های مثلثی را می توان نحوه اتصال لوله های تشکیل دهنده داربست های مثلثی اشاره کرد ، زیرا برای اتصال داربست مثلثی نیازی به آچار و دستگاه های سنگین نخواهید داشت و همچنین این داربست ها به نوعی طراحی و تولید شده اند که در هنگام نصب داربست نیازی به فرد متخصص و وارد نیست و یک کارگر معمولی نیز می تواند آن را نصب بکند.
داربست های مثلثی تشکیل شده از صفحه مثلثی ، پیچ تنظیم ، میل مهار افقی و مایل و پین های داربست می باشد.

قیمت داربست های مثلثی:

قیمت داربست های مثلثی را عوامل مختلفی تعیین می کند که می توان از این عوامل به کیفیت داربست ،اکبند بودن یا دست دوم بودن آن و میزان استحکام داربست اشاره کرد ، که قطعا اگر یک داربست در تمامی مواردی که در بالا اشاره شد در درجه 1 قرار بگیرد قیمت نیز به همان اندازه افزایش خواهد یافت. میزان دوام و ماندگاری داربست های مثلثی را از متریال سازنده آن ها می توان تشخیص داد ، در نتیجه هر چقدر میزان کیفیت موادی که در تولید داربست استفاده می شود بیشتر باشد قیمت نیز افزایش می یابد.
همچنین یکی دیگر از عواملی که می تواند به قیمت داربست تاثیر بگذارد ، وزن اش می باشد و اگر وزن داربست زیاد باشد قیمت نیز افزایش می یابد و بهتر است که در هنگام خرید داربست ، داربستی را مورد پسند قرار دهید که آلیاژ استفاده شده در آن مرغوب باشد زیرا اگر شما یک داربست با آلیاژ نامناسب پسند بکنید باعث می شود زمانی که شما داربست ها را به هم وصل می کنید در ارتفاعات بالاتر باعث خمیدگی و حتی شکستن داربست نیز بشود که این یک ضرر و یک دوباره کاری برای شما محسوب می شود.

داربست های دست دوم مثلثی:

داربست مثلثی دست دوم اگرسالم باشد می تواند کارایی همان داربست مثلثی نو را داشته باشد و داربست مثلثی دست دوم از نظر به صرفه بودن اقتصادی نسبت به داربست نوع باصرفه تر بوده و همچنین در هنگام فروش داربست دست دوم ضرر زیادی را نخواهید داشت و شاید اصلا هیچ گونه ضرری نکنید.
یکی از نقطه های که باید در هنگام انتخاب داربست دست دوم به آن توجه بکنید اینست که داربست کیفیت لازم را داشته باشد زیرا داربست بتواند در وقوع حوادث طبیعی و غیر طبیعی مقاومت بکند. و این به نوع آلیاژ استفاده شده در داربست بستگی دارد که باید در هنگام خرید به این نکته توجه بکنید ، زیرا اگر در وقوع حادثه یا در ارتفاعات بالا که همگی به دلیل آلیاژ نامناسب استفاده شده در داربست است باعث دوباره کاری و ضرر شما می شود.